Netflix, Spotify och Aftonbladet Plus. Abonnemang i alla dess former blir allt vanligare. Fler tjänster via abonnemang kan vara bekvämt – men det kommer också med nya typer av problem.

Har du någon gång klickat på en artikel som du verkligen ville läsa – bara för att upptäcka att den krävde ett abonnemang för 1 kr? Ja, det har vi nog alla gjort.

I de flesta fallen struntar du säkert i en sådan betalartikel – den är helt enkelt inte värd ansträngningen som krävs för att starta ett nytt abonnemang. Men, det finns tillfällen då du bara måste läsa innehållet, då du är lite för nyfiken, och då du börjar resonera med dig själv:

– En krona, det är inte mycket pengar. Om jag bara läser artikeln nu, och sen säger upp abonnemanget direkt efter, då kan det vara värt det.

Du köper abonnemanget och läser artikeln. Efteråt påminner du dig själv om att säga upp abonnemanget så snart som möjligt – för nu är ju artikeln läst. Det är dock nu du blir påmind om att det är enklare att teckna ett abonnemang än att säga upp det.

Det visar sig att du måste ringa till tidningsföretaget för att bli av med abonnemanget. Och inte bara ringa när som helst, utan endast vardagar mellan kl 9 och 16 – precis den tiden då du är på jobbet.

Du bestämmer dig för att ringa tidningen nästa gång du har lite tid över under arbetstid. Du skjuter på problemet. Det går det några dagar, veckor och kanske månader. Snart har du glömt bort ditt abonnemang – som nu har ökat i pris från 1 kr till 99 kr per månad. Flera hundralappar har spenderats på något du inte använder, något som du glömt bort.

Appen som hjälper dig att säga upp oönskade abonnemang

Mina Tjänster abonnemang app

Scenariot som beskrivs ovan är vanligare än man kan tro. Det var med insikt om detta som vi utvecklade abonnemangsappen Mina Tjänster. Tanken med Mina Tjänster är enkelt kunna överblicka och hantera alla abonnemangstjänster direkt i mobilen. Appen syftar framförallt till att göra det enklare att säga upp oönskade abonnemang.

Läs också: Så blev Mina Tjänster en av Sveriges hetaste startups

Ganska direkt efter att appen Mina Tjänster lanserades under 2016 så fick vi bekräftat att konsumenter uppskattade den. Bara under 2016 hjälpte vi fler än 50 000 svenskar att få koll på sina abonnemang. Totalt sparade vi in mer än 15 miljoner kronor åt användare genom att upptäcka och säga upp oönskade abonnemang. Appen blev så pass populär att Swedbank investerade i Mina Tjänster och valde att integrera funktionaliteten i sin egna app.

Har du abonnemang som du vill säga upp?

Har du abonnemang som du egentligen tänkt att säga upp, men som du inte orkat ta tag i? Isåfall är det ett gyllene tillfälle att testa Mina Tjänster.

Gör såhär för att säga upp abonnemang

  1. Ladda ner appen Mina Tjänster på GooglePlay eller AppStore. Alternativt kan du gå in på Minatjanster.se och skapa ett konto
  2. Synka appen med ditt bankkonto via BankID – då kan vi hitta och lista alla dina återkommande abonnemangstjänster
  3. Välj valfritt abonnemang och tryck på ”säg upp”. Du bekräftar uppsägningen med BankID, och sen tar vi kontakt med företaget och ser till att tjänsten blir uppsagd
  4. Nu är allt klart! Vi meddelar dig när uppsägningen är bekräftad

Ladda ned Mina Tjänster

Ladda ner Mina Tjänster på App Store  Ladda ner Mina Tjänster på Google Play