Mina Tjänster historia

Mina Tjänster har på kort tid gått från idé till etablerat startupbolag. Här är hela historien om vårt bolag.

Historien tar sin början i kassakön på ICA i Skövde. När Joakim Sjöblom ska betala sina matvaror inser han att det är slut pengar på kontot.

Flera abonnemangsstjänster har dragit sina belopp de senaste dagarna, och Joakim blir frustrerad. Gymkort, Netflix, Spotify, mobilabonnemang, bredband – han känner att han inte har koll.

Det visar sig att Joakim inte är ensam. I snitt har vi svenskar cirka 10 abonnemangstjänster per hushåll. Allt ifrån det självklara såsom el, försäkringar och mobilkostnader, till nyare tjänster som Netflix och Spotify.

Få har koll på hur många tjänster man betalar för. Ännu färre har koll på hur mycket – och när.

Venture Cup och Draknästet

Joakims frustration omvandlas snabbt till en affärsidé som han sätter i verket. För att testa sin idé anmäler han företaget till entreprenörstävlingen Venture Cup. Där vinner man förstapris i kategorin Webb & Media, och nu får Mina Tjänster vatten på sin kvarn.

Kort efter framgångarna i Venture Cup ställer Mina Tjänster upp i TV8:as pitchtävling Draknästet. Där imponerar Joakim på juryn (se video), vilket leder till att företaget senare säkrar flertalet investeringar.

Affärsidén har återigen bekräftats, och med kapital i kassan kan han börja skala upp.

Första versionen

För att bygga ett bolag krävs rätt kompetens. Av en tillfällighet träffar Joakim två entreprenörer som har precis den kompetensen som bolaget behöver – Jonas Karles och Marcus Lönnberg. Det sa klick direkt.

Bolagsbygget tar fart, och i Mars 2016 lanseras den första versionen av Minatjänster.se.

Fokus på att lösa konsumentproblem

Mina Tjänster har utvecklats med konsumenten i fokus, och syftar till att hjälpa konsumenter att hantera sina abonnemang. Appen löser framför allt ett uttalat konsumentproblem – att enkelt och smidigt säga upp abonnemang.

Att teckna ett abonnemang går i regel snabbt och enkelt – det ligger i leverantörernas intresse. Att säga upp en tjänst, däremot, kan vara krångligt. Inte sällan tvingas du ringa till en kundtjänst, och det är ett tillvägagångssätt som inte passar alla.

Vår lösning på problemet är en enkel ”säg upp- knapp”. Användaren behöver bara trycka på knappen och signera med Mobilt Bank-ID. Därefter skickas en digital uppsägning till leverantören. Vi ser till att leverantören genomför uppsägningen, och meddelar användaren när bytet är genomfört.

En annan konsument-utmaning som appen tagit fasta på är att jämföra och byta olika typer av abonnemang. Appen vet vilka abonnemang du betalar för, och kan ge rekommendationer på mobilabonnemang och elavtal som bättre än de du har idag Skulle ett av alternativen vara intressant så går det enkelt att teckna abonnemanget – direkt i appen.

Tillväxt och framtiden

Sedan lanseringen har Mina Tjänster växt snabbt, och för att möta tillväxten i användare har vi anställt 13 personer som arbetar med utveckling, kundtjänst och marknadsföring. Totalt är vi nu 16 personer på kontoret i centrala Göteborg.

Under första kvartalet 2017 kunde vi meddela att vi inleder ett samarbete med Swedbank. Banken investerar 15 miljoner kronor i Mina Tjänster, och planen är att appens funktioner ska byggas in i Swedbanks app för privatkunder.