Här är historien om Minatjänster.se

Minatjänster.se har på kort tid blivit en av Sveriges hetaste fintech-startups. Från kassakön på ICA till avancerade algoritmer och miljoninvesteringar – här är hela historien om Minatjänster.se.

Hur blev Minatjänster.se en av Sveriges mest omtalade fintech-startups?

Historien tar sin början i kassakön på ICA i Skövde. När Joakim Sjöblom ska betala sina matvaror inser han att det är slut pengar på kontot.

Flera prenumerationstjänster har dragit sina belopp de senaste dagarna, och Joakim blir frustrerad. Gymkort, Netflix, Spotify, mobilabonnemang, bredband – han känner att han inte har koll.

Det visar sig att Joakim inte är ensam. I snitt har vi svenskar cirka 20 prenumerationstjänster per hushåll. Allt ifrån det självklara såsom el, försäkringar och mobilkostnader, till nyare tjänster som Netflix och Spotify.

Få har koll på hur många tjänster man betalar för. Ännu färre har koll på hur mycket – och när.

Venture Cup och Draknästet

Joakims frustration omvandlas snabbt till en affärsidé som han sätter i verket. För att testa sin idé anmäler han företaget till entreprenörstävlingen Venture Cup. Där vinner man förstapris i kategorin Webb & Media, och nu får Minatjänster.se vatten på sin kvarn.

Kort efter framgångarna i Venture Cup ställer Minatjänster.se upp i TV8:as pitchtävling Draknästet. Där imponerar Joakim på juryn (se video), vilket leder till att företaget senare säkrar flertalet investeringar.

Affärsidén har återigen bekräftats, och med kapital i kassan är man nu redo att skala upp.

Första versionen

För att bygga ett bolag krävs rätt kompetens. Av en tillfällighet träffar Joakim två entreprenörer som har precis den kompetensen som bolaget behöver – Jonas Karles och Marcus Lönnberg.

Det sa klick direkt, och tillsammans har dom i media blivit kända som the hustler, the hipster and the hacker.

Bolagsbygget tar fart, och i Mars 2016 lanseras den första versionen av Minatjänster.se. Produkten har utvecklats med konsumenten i fokus, och syftar till att hjälpa privatpersoner att hålla koll på sina prenumerationer.

Avancerad algoritm

Produktens kärnvärde ligger i automatiken. Med hjälp av Mobilt BankID kan en avancerad algoritm hämta transaktionsdata från användares internetbank, och presentera de poster som utgör återkommande betalningar.

På så vis får användaren relevant information presenterad för sig under loppet av några sekunder – utan att behöva kompromissa med varken säkerhet eller integritet.

Uppsägningar – ett konsumentproblem

Produkten syftar även till att lösa ett annat konsumentproblem – uppsägningar av prenumerationer och abonnemang.

Att teckna en prenumeration eller ett abonnemang går idag oftast snabbt och enkelt – det ligger i leverantörernas intresse. Att säga upp en tjänst, däremot, går stick i stäv med leverantörens egna intressen.

Inte sällan tvingas du ringa till en kundtjänst, vars jobb är att försöka övertala dig att inte genomföra uppsägningen. Du känner säkert igen dig.

Minatjänster.ses lösning på problemet är en ”säg upp- knapp”. Användaren behöver bara trycka på knappen och signera med Mobilt Bank-ID. Därefter skickas en uppsägning till leverantören – helt automatiskt, och med stöd av svensk konsumentlagstiftning.

Sedan starten har Minatjänster.se sagt upp över 5000 abonnemang och prenumerationer åt användare, och funktionen har hyllats i media.

Tar jämförelser till nästa nivå

En tredje konsumenttrend som Minatjänster.se tagit fasta på är att jämföra olika typer av abonnemang.

I kölvattnet av det senaste decenniets olika prisjämföreltjänster på allt ifrån mobilavtal till försäkringar, så tar Minatjänster.se konceptet ett steg längre.

I och med att man har data om kundens nuvarande abonnemang så kan appen snabbt visa exakt sparpotential. Användare kan alltså jämföra mobilabonnemang, elavtal och försäkringar, och sekunderna senare se hur mycket man sparar.

Skulle ett av alternativen vara intressant så går det enkelt att teckna abonnemanget – direkt i appen.

Tillväxtraket

Sedan lanseringen har Mina Tjänsters app för både iOS och Android blivit nedladdad tiotusentals gånger, och kundernas omdömen har varit mycket positiva.

För att möta tillväxten i användare har bolaget anställt nio personer som arbetar med utveckling, kundtjänst och marknadsföring. Totalt är man nu 12 personer på kontoret i centrala Göteborg, men räknar med att vara cirka 20 personer till sommaren 2017.

Intresset från investerare och finansiella aktörer har varit stort. Exempelvis har Minatjänster.se blivit utvalda av Nordea som en av Sveriges mest lovande fintech-startups.

Under 2017 hoppas bolaget kunna säkra ytterligare investeringar, och räknar med att slå igenom på bred front.

Minatjänster.se är succéverktyget som hanterar dina abonnemang – snabbt, enkelt och helt automatiskt.

SKAPA KONTO GRATIS