Betalar du för abonnemang som inte används? Vi berättar hur du hittar och avslutar oönskade abonnemang på nolltid.

Netflix, Spotify och Aftonbladet Plus. Abonnemang i alla dess former blir allt vanligare. Under de senaste 10 åren har svenskarnas abonnemang per hushåll i genomsnitt ökat från 10 till 15* – något som gjort det svårare att få koll på allt man betalar för. Idag betalar rekordmånga för abonnemang som inte används.

Har du någon gång klickat på en artikel som du verkligen ville läsa – bara för att upptäcka att den krävde ett abonnemang för 1 kr? Ja, det har vi nog alla gjort.

I de flesta fallen struntar du säkert i en sådan betalartikel – den är helt enkelt inte värd ansträngningen som krävs för att starta ett nytt abonnemang (du vet, du måste springa till hallen för att hitta plånboken, ta fram betalkortet, skriva av alla siffror osv.).

Men, det finns tillfällen då du bara måste läsa innehållet, då du är lite för nyfiken, och då du börjar resonera med dig själv:

– En krona, det är inte mycket pengar. Om jag bara läser artikeln nu, och sen säger upp abonnemanget direkt efter, då kan det vara värt det. Okej, men bara för den här gången.

Du köper abonnemanget och läser artikeln. Efteråt påminner du dig själv om att säga upp abonnemanget så snart som möjligt – för nu är ju artikeln läst. Det är dock nu du blir påmind om att det är enklare att teckna ett abonnemang än att säga upp det.

Det visar sig att du måste ringa till företaget för att bli av med abonnemanget. Och inte bara ringa när som helst, utan endast vardagar mellan kl 9 och 16 – precis den tiden då du är på jobbet.

Du bestämmer dig för att ringa företaget nästa gång du har lite tid över under arbetstid. Du skjuter på problemet. Det går det några dagar, veckor och kanske månader. Snart har du glömt bort ditt abonnemang – som nu har ökat i pris från 1 kr till 99 kr per månad. Flera hundralappar har spenderats på något du inte använder, något som du glömt bort.

Vi skapade en app för att lösa problemet

Scenariot ovan är vanligare än du tror. Det var också anledningen till att vi skapade appen Mina Tjänster. Tanken med Mina Tjänster är enkelt kunna överblicka och hantera alla abonnemangstjänster direkt i mobilen. Vi antog att de flesta skulle föredra att säga upp abonnemang med ett klick – snarare än att behöva ringa eller posta brev.

Läs också: Så blev Mina Tjänster en av Sveriges hetaste startups

Det visade sig att vårt antagande var rätt, och att vår app behövdes. Bara under 2016 hjälpte vi fler än 50 000 svenskar att få koll på sina abonnemang. Totalt sparade vi in mer än 15 miljoner kronor åt användare genom att upptäcka och säga upp oönskade abonnemang. Appen blev så pass populär att Swedbank valde att investera i den.

Gör så här för att hitta och avsluta oönskade abonnemang:

  1. Ladda ner appen Mina Tjänster på GooglePlay eller AppStore. Alternativt kan du gå in på Minatjanster.se och skapa ett konto
  2. Synka appen med ditt bankkonto via BankID – då kan vi hitta och lista alla dina återkommande abonnemangstjänster
  3. Välj valfritt abonnemang och tryck på ”säg upp”. Du bekräftar uppsägningen med BankID, och sen tar vi kontakt med företaget och ser till att tjänsten blir uppsagd
  4. Nu är allt klart! Vi meddelar dig när uppsägningen är bekräftad

Källor:
* Svensk e-handel, Dibs (2016)

Minatjänster.se är succéappen som hanterar dina abonnemang – snabbt, enkelt och helt automatiskt.

SKAPA KONTO GRATIS